torsdag den 3. december 2009

Tjener Rasmus versus Tigeren Shera Khan

Så har 3F og Horesta, Tanja og Ole været der. Lærestedsgodkendelsen til smørrebrødsjomfru - I ved.
Udartede sig til en lang og meget hyggelig snak om faglighed og uddannelse. Det lader til at de indstiller os til godkendelse som uddannelsessted, vi skal blot kompetencebeskrive mesteren Ebbe , Jens og jeg selv – snakken var det vigtigste.. egentlig første gang jeg mødte 3F og Horesta i fælles øjenhøjde. Skal lige fordøje snakken med dem, lidt mere – så vender jeg tilbage med en ekstraktion. Ikke desto mindre havde jeg lejlighed til at lufte den problematik jeg forsøger at redegøre for i den nedenstående indlæg.

I øvrigt var det særligt hyggeligt at møde 3feren Tanja som jeg har gået på første og anden skoleophold i 86-87. Kunne huske hende klart og tydeligt jeg må have ændret mig siden… for hun kunne ikke kende mig.

Viceværten, der under tidligere kvindelig dominans og indflydelse, traf en udmærket beslutning om at, uddanne sig inden for den økonomiske videnskab, med ledelsesværktøjer, logistiske redskaber og sådan lidt andre fag fra samme gryde, har sådan fået det hele lidt galt i halsen - ifølge min gode kollega og ansatte, Tjeneren Rasmus.
Temaet for min tilgang til tjenerfaget har siden jeg fik konterings ark under huden, været at Tjenere under deres uddannelse skulle fokusere meget mere på salgsteknikker, økonomisk og organisations forståelse, end blomsterkranse, årgange på vin og servil fremtoning.

I de sidste år har den københavnske restaurationsscene ændret sig på den måde at nye og innovative restaurationskoncepter i høj grad kommer fra kokkene mere end fra tjenerne. ( kan muligvis hænge sammen med at der er 10 gange så mange faglærte kokke end faglærte tjenere ) Tjeneren var tidligere den med forståelse for pengene og kokken den der tog sig af det praktiske. Nye restaurationstiltag stod der tjenere bag. Det har som sagt ændret sig; COFOCO, Madklubben, stjernerestauranter på række – står med højtprofilerede kokke bag kompasset. Sekunderet af dygtige sommelier naturligvis. En enestående udvikling - vi på sæt og vis er en mikro del af – her på Søren K.

Jeg forsøgte at åbne munden på Rasmus og proppe min rigide argumentation om at tjenerfaget kunne blomstre igen - og tiltrække nyt blod, læs blive hip - ned i halsen på ham. Her blev jeg stoppet af en enestående, på det tidspunkt tredje års elev, der blot fejede alle mine ord til side. At salgsgenet skulle stimuleres, at teknikkerne skulle forfines så de kunne bruges i andre fag, at skønhed, ære og faglig stolthed i rådgivning og personlig værtskab skulle erstattes af bevidsthed inden for lederskab - driftsorientering og meget meget andet - blev fuldstændig sat til vægs af Rasmus – der så selektivt vælger vores fag for netop at servicere, træde i værtens rolle, rådgive og vurdere brødet der er en så uundværlig del af skuespillet - der udfolder sig foran gæsten i vores hænder. Rasmus satte mig til vægs da han med få ord beskrev tjeneruddannelsens sande værdier … nemlig menneskelig indsigt og værtskab. We are in the pleasure business…på den helt gode måde- hvis du vil noget andet så bliv noget andet men det er håndværk, udskæring og historiefortælling det er værdier i faget.

At finde dem kan være svært - det hjælper ikke lige at vores Interesseorganisationer 3F og HORESTA stadig syntes at provisionslønning er en rigtig god ide. Survival of the fittest… jo stærkere du kan løbe, jo længere du kan løbe, jo hurtigere du kan løbe, jo flere penge kan du tjene… Tigeren Shera Khan spiser dig/kunden/gæsten med sit snu smil, sine kræfter, sin styrke, sin hurtighed og sine barske forretningsmetoder - op. Ender som våd kat - Tallerken taxa med nedslidte bruskkanter til følge. Kun drikkepengesmilet dingler i vinden under et par trætte øjne. Drop det- find på noget andet der også sikre familieliv og tid til refleksion… ikke kun en 80 timers arbejdsuge og et kortvarigt sus.

10-4 Jens alias viceværten

Ingen kommentarer: