tirsdag den 29. december 2009

Værdisætning af grundskoleelevers rygrad

Så er det overstået –

Lige før jul altså....

14 projekter skrevet af grundforløbselever fra hotel- og restaurantskolen - eksamineret og karakteriseret. Alt fra 2 til 12. De bestod alle sammen. Selvfølgelig! Ikke forstået sådan at jeg ikke vil dumpe, men kravene er høje,,,,, meget højere end det er nødvendigt.

De skal lave mad, de skal forholde sig til økonomi, de skal have en ide !!! ikke mere. De skal videre derud hvor krav og modkrav er en meget nærværende størrelse. Og det er ikke en læring og modstandskraft de får af at lave bæredygtige projekter med et fokus oppe i stjernerne.

Det irriterer mig grusomt at grundskole eleverne ikke som udgangspunkt lærer hvor paraderne skal være i deres møde med virkeligheden på arbejdspladserne. De har ikke en fuc… ide om hvem de er, hvilken værdi de repræsenterer og hvordan de skal udfylde en rolle. Man kan kun lære at forsvare sig selv, og ikke gøre alt det man skal møde til sit eget og overleve på de vilkår der møder en.

Grundskolernes største opgave er at klæde eleverne på til at møde virkeligheden og den består ikke af letbagt torsk på skovsyre med en lind jordskokkecreme - som det første, forstås. Den består af kontraktskrivning - 2 stk. en der definerer læreforholdet og en der definerer spillereglerne på den unikke arbejdsplads. 2 ansøgninger - hvis man skal være voksenelev- en til staten og en til AER. Mulighederne for merit- ansøgningsmulighederne for nedsat læretid. OG INDHOLDET I DEM. Og så et fælles set regler i overenskomster og aftaler- ligesom at spille kortene ud fra. .

Lærlingeudvalgene skal i deres indstillinger til bekendtgørelser om eksamensform tage det dybt alvorligt at disse elever trænes i at vurdere egen værdi- og føle ansvar for det

Slut med at ringeagte elevernes relevans og værdi. Fuck alt det pis med at de er en dårlig forretning – de er en pisse god forretning hvis de kan og vil være det…. Men så længe der fra fagskolernes ( og det er alligevel for mange elever – deres første møde med en faglig virkelighed ) hersker en tung dyb mistillid til om ’’de ’’ overhovedet kan være en værdi for nogen- så bliver de det sgu heller ikke….. fordi fagskolernes unikke mulighed er at skabe helstøbte mennesker og arbejdere uden at være i lommen på arbejdsgivere og kapitalstærke interessanter…. HORESTA- kom så op af den stol… se kloden hele vejen rundt…

Jeg får stukket et oplæg til en ny eksamensform i hånden af min søde og indfølende sensor kollega…han siger: drop projektet, drop rammetænkning lad os dog få noget mad på bordet-

… et lille pip om elevernes virkelige behov for ’egenkontrol’ af den erhvervspolitiske/ menneskelige/ grådige natur, høres kun og skriges nu op her…. Tænker at Christian Beck vil hjælpe mig med at brede holdningen…? ik ? .Kom nu… grip chancen og lev op til det ansvar det er at have en mulighed for at ændre noget… Der kan komme meget bedre fagfolk ud af det I gør… for det er sgu ikke nok at 3f kommer på besøg på et tidspunkt i 2 hovedforløb….
Menneskelig værdisætning skal ske fra start.

Vores fremtid ligger lige foran os… okay så er klichéerne også brugt op her, men det er altså stadig sådan at restaurations faget er et ungdomsfag - er du 28 så er du ude… færdig og nedslidt…. Og til hvilken nytte… hvis nu man klæder disse unge mennesker bedre på til at modstå præs, og fatte egen værdi- så overlever de også længere og branchen bevarer sine kompetencer længere… det må sgu være i alles interesse!!!

Jeg har tegnet kontrakter med et hav af voksenelever og endnu flere almindelige elever, nogle få med merit (meritelever er de de vanskeligste at søge ) og jeg er stødt ind i måske en eller to der virkeligt vidste hvad det handlede om en eller to … og det er altså fremtid, samarbejde og løn det her handler om.

Det er ikke godt nok at vores interesse organisationer HORESTA og 3F står så svagt holdningsmæssigt i grundskole- ledet. Bevægelse er organisk og skal skubbes i gang af holdninger og værdisætninger. Opret faget – ’almindelig fag jura for hotel- og restaurationsbranchens grundskoleelever’ - og klæd dem på til at møde virkeligheden – fra start.

Kan i øvrigt berige mine 3 faste læsere med at rødbededesserten på Noma- er intet mindre end genial- virkelig intet mindre. I total knivskarp linje med alle de andre grøntsager. Ok vi bløder op for vi ved godt at det gastronomiske proletarat vil have flødeskum og sukker så de byder ind med efter desserten… men rødbeden - det var et enestående punktum. Torsdag aften i Rene Redzepis hule hånd for fjerde gang… jeg uddyber oplevelsen en anden gang; totalt pletfrit og så rettet ind efter de 3 star ( pas på det ikke bliver for kedeligt ! )…. Siger ikke andet end at rødbede og godtlandstrøffel var fantastisk... jeg er ikke værdig – jeg er alligevel en undermåler

So long - Viceværten-

Ingen kommentarer: